Valpkurs!

För 1½ år sen började jag på hemglass. Han som lärde upp mig där hette Micke. (måste varit därför jag
blev så bra!!!)


(såhär slutade min kollega efter ett samtal med mig :) Dock ej Micke)



Micke hade en tollare, och jag som är störtförälskad i tollare pratade vidare om hundar.
Efter ett tag kom vi fram till att han numera har valp och unghundskurser. Han lär mig alltså först
sälja glass och sedan träna hundar :-) Undra vad som kommer härnäst..

Förra gången, dvs i söndags tränade vi på att söka spontan kontakt. Även att han inte ska hoppa och bita
i kopplet när man är ute och går var VÄLDIGT högprioriterat då han ganska precis har skaffat
sig en ny rätt DRYG (skitkul tycker han) hobby!

Med träning så blev han jätteduktig och man kunde stå och vifta med en vante eller koppel över huvet på honom
utan att han hoppade efter. Mycket bra. Han fick en liten vilopaus, sedan körde vi lite inkallning. Gick jättebra... Så länge inte Micke stog och störde honom med något roligt (ex en lovikavante)..
Han fick mitt i allt syn på två st som var ute och gick med en hund.. Han stog länge och stirrade
men när jag ropade så kom han på en gång :) Duktig voffse!



Några dagar har gått, och idag hade vi träning igen. Idag var det Peters tur att vara ledare.
Idag hade även Micke med sig sin fantastiskt fina Tollare-tik, Tara.
Han tänkte använda henne för hundmöten och olika störningsmoment och se hur hon påverkade Goliat.
I början var hon jätterolig tyckte Goliat men lyssnade MYCKET BRA på Peter.
Peter skulle få kontakt med Goliat samtidigt som Micke satte Tara på en plats för att sedan gå förbi
P&G och kalla på Tara. Första gången var Goliat SÅ PÅ att springa med, men tog ett Nej väldigt bra
och satte sig sedan för att titta på husse. Dom sista gångerna brydde han sig inte utan bara tittade på henne.

Därefter körde vi motvänt. Tara och Micke stod stilla medans P satte G för att sedan kalla på honom.
Inte en gång sprang han emot henne. SÅ duktig!!
Endast EN gång sprang han emot henne på hela träningen, då skällde hon en gång, efter det gick han inte så nära henne igen.
Han sa även såhär; det är hittills i min hundtränar karriär den absolut duktigaste 4-månadersvalpen :-)



POSITIVT!!!


JÄÄÄ! Nytt år imorrn natt.
Jag jobbar fram till kl 19.00 sen är det bara hem och byta om för lite middag med alla goa vänner :-)
Idag när vi hade träning så brydde sig föresten inte Goliat ett dugg om raketerna som small i luften.
Det kan BARA vara positivt!! :D
Alla är nyktra imorn också. Fint haha!

Idag hade jag även min första riktiga privatlektion :-)

Godnatt från en trött Tessan och Goliat!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0