Idag är jag lyrisk! IGEN

Igår red ju jag och mamma ut tillsammans för första gången på extremt länge.
Denna gången på endast våra egna hästar, Disa och Kvistur. Det var ruskigt härligt!
Disa skötte sig exemplariskt bra. Vi red bara på en liten grusväg upp till en återvändsgränd och
sedan hemåt igen. Hon töltade, travade och galopperade. Tölten är jag mest impad över!

För att inte tala om Kvist. Andra gången vi töltade efter vilan. OH LORD, vad hände här?
Han är tametusan helt klockren och nu får man trycka ihop honom lite mer och samtidigt hålla
i utan att han springer ifrån. Han är alltså mjuk och eftergiven medans han iprincip sitter på sin stjärt och
töltar. Jag blev så glad, min älskade kvist! Det bästa av allt var att tempot även kommit!

Idag då? Jo idag kom det bästa - belöningen av att jag äntligen lärt mig rida min häst!
Han var F A N T A S T I S K i tölten! Galet het i galoppen och så även traven. Men just tölten.
Det var som att hoppa på samma ställe som vi klev av igår. Alltså en otroligt samlad kille som bibehåller
formen trots att man driver på mera = WOW!
Man bara känner hur varenda liten del på honom jobbar. Helt lös och ledad töltar han fram som
om han aldrig gjort något annat. Förut hade han lättare att styva sig emellanåt, framförallt när han
fick mer tempo.

Nu är det mer som att han har levt in i tempot, och klarar därför av att hålla ett högre tempo.
klockren bara flyger han fram, amazing feeling. Min underbara lilla 4åring!!!!
Jag red med tårar i ögonen idag - av lycka! Lyckan är total när man får känna på detta.
Avslutade alltså turen med ett leende från öra till öra!!!
Tack kära Annika för att jag fick köpa min älskling!!




Några jag verkligen vill tacka för extremt fina inridningar är guldgänget på Bärby, ffa Eyvi, som 3 år i rad har tagit hand om, välvårdat och ridit in våra unghästar. Tack vare deras otroligt fina jobb med hästarna så har de idag blivit underbara ridhästar.
Lugnet när dom hanterar dessa bäbisar och sättet dom får fram hästarna på, mjuka och fina i munnen och lätta för alla hjälper. Det är värt allt i deras uppväxt och början på ridhästlivet!


Eyvi och söta Glói


1 år senare var det Kvisturs tur. Här med Caspar på ryggen


& Iår var det som sagt Disas tur! Med Eyvi på ryggen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0