Kvistur

Jag vet att ni är många som undrar - vad vad vad ?

Nu så, kanske jag ska försöka mig på ett inlägg om min prins.
Nåväl. Vad gjorde vi då hos Equiterapeuten/Veterinären?

Vi började med att göra en generell koll av hästen.
Det första som visade sig var en rotation i rygg/kors. Först trodde han på bus,
men senare visade sig även en hälta i vänster bak. Antagligen av en spark
el liknande. Han har alltså inte ont av detta, han har O O O O O O O O O O N T !!!!!!!!!

Vi la blockader i hela vänster benet, och kalaset slutade uppe i höften.
När vi släckte höften så blev han ohalt i vänster, dock endast lite "kompensations-halt"
i höger.



Han stog dom ett ljus under heeela tiden vi gjorde någonting med honom. En morot,
så var lilla brun nöjd och glad.

Ingebjörn sa till mig att Denhär hästen, det må vare din bäste vän! Som han har ställt
upp för dig! Han har så fruktansvärt ont, det ser jag på hans sätt och hans ögon.

Sen sa han även; gör du dig av med denhär hästen, då har du gjort ditt livs misstag,
för han är jäävligt fin. Jag kan inte mycket om islandshästar, men jag ser hans rörelser......fast
han har ont...

Han har alltså ont bara han står rakt uppåner. När vi böjde benet så bukandades han.....

Nu är han behandlad i båda höftlederna med antiinflammatoriskt och även ryggen behandlades på
plats.



Det finns också här en gemensam nämnare till varför han inte sätter några muskler eller varför han
inte fäller pälsen som han ska - smärtan. Han går in i stress.

Nu är en metacam i 6 dagar och återbesök om 14 dagar.

Det ondaste gör verkligen inte att jag inte får rida, för det hade jag ändå inte tänkt på
ett bra dag, det som gör ondast är att veta hur ont han har.
Men han gillar medicinen, han glaffsar i sig den för glatta livet :) Så myser vi med morötter
och mat. Han gillar nog sitt liv lite, trots allt :)

Promenaderna vi gör varje dag så är han piggare ään mig. Gå fooooort tycker han. Det känns ju
iallafall lite hoppfullt :):)


En sista sak.. Jag är så grymt glad för att jag åkte till Thorslunda. Långt, men bättre klinik får man
leta efter.





Kommentarer
Linda

Jaha. Är det IngeBjörn och Ylva du far till?

2012-04-21 @ 21:38:27
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Sv: Ja bukefalos är rena skiten, usch, människor!



Hoppas Kvistur blir bra snart!!!

2012-04-21 @ 21:39:16
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Jenny

Ajaj, stackars Kvistur :( Hoppas han blir återställd av behandling och vila. Det kluriga med islandshästar är ju just hur förbaskat bra de är på att dölja att de har ont :S

2012-04-22 @ 13:04:23
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Linda

SV: Ok. Det var dom jag var hos från början innan jag bytte veterinär. Jag säger ingenting jag.



Ja det är svårt med bett fast jag tror att Fifa accepterar nog inget bett i dagsläget, det är liksom grejen att ha något i munnen, hon måste våga lita på att det inte skall göra ont igen, så jag får träna pö on pö med att ha bett i munnen, på promenader, i hagen o.s.v



2012-04-22 @ 20:37:37
URL: http://mittangsull.blogg.se/
svea-karin

nej usch vad hemskt :(

hoppas han blir bra snart!!



ja vi skulle ha varit med på hingstfestivalen, lyftingur och jag men det blev inte så ändå. Kände mig dålig och hade en hel grupp från barncanerfonden som kom och red.

2012-04-25 @ 23:19:18
URL: http://karinmattson.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0