inte kunde jag väl i min vildaste fantasi ana

För några år sedan när vi fortfarande stod på Karlsro så hade vi en hingst som hette Runi.
Runi från Bråtorps gård närmare bestämt. Alltså Daniel Sundin m familjs uppfödning.
 
Hingsten med sämst vilja genom alla tider som unghäst. När jag skulle rida honom sa
mamma åt mig att rida med ett spö i varje hand för att var så lat och seg.
Men icke med mig, här knatade vi på. Jag red honom i hans "börja-tölta-stadie".
Han var hos oss tills Stian plockade hem honom till sig.
 
Hos stian tränades han och senare även bedömdes. Rakt in i förstaklass!
 
Iår fick han pris i  "7år och äldre hingstar". Det kunde man aldrig
tro om honom när han var 4,5 år gammal.
 
Titta så fin han blivit. Den första hingsten jag red, hihi! Fina runi!
Vilken bedömning
 


Kommentarer
Linda

Sv: Men! Vet du jag blir så glad att man faktiskt kan vara till hjälp, jag är så glad att du inte far dit och känner dig även säker med det.

Jag skrattade bara när jag läste att "Han skrattade mer eller mindre åt att man behandlat en FEMÅRING i höften 2 ggr när det förmodligen inte ens är där felet sitter. Han är övertygad om att det är något annat"

Alla hästar där jag var hade tydligen höftfel eller ryggfel, Fifa hon hade allvarliga höftfel och behandlades tre gånger i höftleden med kortison innan jag bytte vet. Min nya vet var nästan arg över att få höra hela resan om Fifa. En unghäst som ska ha varit halt på alla fyra ben och haft höftfel, han tyckte det var skrämmande att höra dessa spekulationer från en veterinär och såg minst sagt irriterad ut.

Jag vet några av mina vänner som fått uppleva samma sak.

Jag tror att hade jag skickat Fifa till dom nu när hon gick omkull skulle de ha behandlat henne med duga.. en vanlig streckning som med jogg under ett par dagar har blivit bättre..

2012-11-30 @ 20:26:20
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
You know who ;)

Sv: Oj vad brydd jag blir, inte ett dugg heller. Det verkar som att alla hästar har höftledsfel (något som faktiskt inte är såå vanligt) men enligt den veterinären verkar de flesta hästar ha de, ne jag blir bara mörkrädd.

Vad jag förstått har de även avlivat en hel del egna hästar på sin gård och nu var väl en av deras finaste hästar (hingsten?) riktigt dålig i lederna. Veterinärens egna häst hade tydligen fått maaaasssaa behandlingar i höften, i över ett halv år när jag pratade med henne sist. I friend to moi har jobbat där dessutom.

De dömde även ut en islänning nyss här uppe som avlivades för någon vecka sedan, usch vill inte höra, skulle tro att många hästar tagits bort i onödan, jag trodde ju att min lilla tjej skulle tas bort där ett tag :(

Kan maila min vet nått :)

Har du pratat med din vän om denna veterinär?

2012-12-01 @ 01:00:36
Moi

Sv: Min lilla jänta var det inget fel på enligt min nya veterinär, det synes på en gång att hennes hackande inte grundade sig i smärta eller var någon riktig hälta (som tidigare veterinär trott) utan det var en svaghet och obalans i ena sidan, den ända smärta hon måste ha haft i så fall var korta muskler i SI leden och länden.

Min gamla veterinärs metod och behandling var massor med sprutor, sjukhage och någon promenad, fick jag rida någon gång var det endast skritt och absolut inget annat för det var "farligt" Jäntan stod i över ett halvår med tre till fyra veckors mellanrum i veterinärbesök där man varje gång gav kortison i olika leder, hon är sprutad från topp till tå i alla fyra ben, kotor, haser, knän, höfter.

Min nya veterinärs metod var inga sprutor utan enbart shockwave som hjälpte musklerna att slappna av. Ingen sjukhage då det inte finns någon anledning alls till detta och hon behövde röra på sig, samt mycket träning som från början var tömkörning som sedan succesivt ökade med ridning då hon behövde länga muskler och bli stark, mycket träning över bommar o.s.v, mycket mycket stretch så musklerna blev både långa och stabila. Jag var hos min nya veterinär två gånger, mer behövdes inte då hans "metod" gav resultat på en gång.

Mitten någon gång i somras blev hon hackig igen och jag for till min veterinär igen, men han bara skakade på huvudet och sa att jag måste sluta oroa mig så mycket så fort det blir någon motgång eller nått annorlunda, att jag inte ska fara till veterinären så fort det är något. DÅ hade jänta bara sträckt sig och det var bara att rida på enligt veterinären, gjorde så och sen blev hon bättre än någonsin :)

En person red deras hästar, ena hästen var halt men detta ville inte veterinären tro på, det var inget fel med den hästen utan det var bara att rida på, personen var dock övertygad och lät någon kolla på hästen, hon hade rätt.

2012-12-01 @ 11:17:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0