framsteg

Varje gång vi tar ett steg framåt - om så bara ett pyttelitet, så blir jag så glad.
Som ni vet så har vi ju haft allt annat än medgång.
Jag minns det som igår när ena varvet endast bestod av rollningar i tölten.
När den ena galoppen var helt obefintlig, när traven var riktigt baja och skritten.. ja
den var skritt och inte så mycket mer.
 
Traven som var hetsade vi mest runt i högt tempo, för allt annat för svårt/jobbigt.
Tölten var massa protesterande och skuttande.
 
I dagsläget har vi kommit så långt att vi har slutat rolla. Möjligtvis lite balansproblem
på mindre volter, men det får vi inte ens jobba på än för våran equi :)
Vi kan tölta i alla tempon utan protester, jämn och fin. steglängsskillnader.
Vi kan tillochmed tölta på långa tyglar och i högre tempo balanserat utan rollningar.
Det trodde jag ju aldrig skulle ske.
 
Om vi tar galoppen sen.. Vänster galopp har suttit, men höger har ju varit svår.
I dagsläget tar han högergaloppen även ute, och i paddocken när man ber om den.
Igår fattade han höger galopp i vänster varv (aldrig hänt) och det i dethär fallet är
mycket stort. Andra hade korrigerat, men inte jag :)
Igår galopperade vi på mindre volter i höger varv, utan att bli obalanserade och ta korsgalopp.
DET, mina vänner var helt omöjligt för ett tag sen.
 
Traven har varit mycket bättre i höger varv, men nu är den jämn. Han har rollat och varit ojämn
i vänster, men nu har jag lärt mig varför det sker, och hur jag ska korrigera det :-)
Vi kan trava på lång tygel lång och låg i lååångsamt tempo helt lugna. lycka!
 
Skritten jobbar vi bara vidare med. Den är bara för härlig!
 
 
Som sagt, ridning är fantastiskt roligt när man lär sig hur det fungerar!
 
Uppvärmningen sista gångerna har jag värmt upp på halvlånga tyglar. gjort travövergångar
med hjälp av röstkommando. Samma sak med galoppen.
Snart ska vi prova halsring tänkte jag :-)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0