inspirationsövningar?



Hur tränar ni era hästar nu på vintern?

Jag tycker att början av denhär vintern har varit ganska så dryg.
Först bara kallt, vilket var skönt, då det frös i hagarna. Sen blev det varmt igen,
och så kom geggan med plusgraderna.

Därefter kom snön!! som sedan skulle regna bort. Fast innan den fick försvinna
så skulle ju snön bli IS. En stor oändlig is som skulle pryda varenda millimeter av marken.
Till en början fungerade det super att tölta på isen med bara två brodd. Men nu verkar han
vilja ha två till för att inte slinta.
Is är alltså = tumme ner just nu. Annars älskar jag isen och istölt! Dom har gått ruskigt bra på den
fram tills nu.

Snö är just nu vad jag önskar mig. Riktigt mycket snö, så att man kan pulsa och verkligen träna
i snön.

När det är sol, så rider jag för det mesta ut. Jag menar, hur ofta är det sol om året ? inte ofta!
Vi har såna toppenvägar, så det är verkligen rooooligt att rida ut :) Vägarna närmst är fina,
men dom lite längre bort är aldeles isiga, så där rider jag när han skos nästa gång eller när isen tinar :)

Paddocken använder jag bara lite då och då, när jag känner att han börjar bli lite styv,
eller vid löslongering.Väldigt bra underlag i paddocken också.
Dock så går jag nästan hellre upp till ridhuset, för där
är det mjuuuukt och man behöver aldrig bry sig om väder eller vind :-)

Koralen ska jag börja utnyttja en del också. Med inspänning och bommar. Man kanske skulle
prova redan imorgon?


Just nu är jag inne på ganska så korta, intensiva turer. Fram fram fram och sen hem igen.
Detta för att få fram ännu mer framåt tänk.


Jag skulle vilja ha lite fler tips på olika sätt hur ni tränar era hästar nu på vintern!?
Jag har dålig fantasi!



Kommentarer
Anna (hittade din blogg när jag klickade runt på isisbloggar)

Jag tänkter som dig med underlag och väder. Men endå tacksam för att det vart en mild årstid!



Jag rider ca 3-5 hästar per dag, vilket gör att jag måste vara effektiv och intensiv när tiden är liten och det ex. är kallt.

På vintern ser jag de som "styrketräning", utveckling och lydnad eftersom konditionsträning är något att glömma när det är halt osv. Jag jobbar mycket i backe på vintern och klättrar när det inte är ridbart på andra marker. Där tränar jag styrka, kondition och främst rygg och bakdel.

Kort kort tölt, kort kort galopp och sakta sakta trav är också bra styrkeövninngar.

Lydnad tränar jag halter, tempoväxlingar, igångsättningar och här ska allt sitta perfekt inför kommande tävlingar!

Utvecklingen ska ske under vintern, oftast är dem som finast på våren och det är då man ska visa prov på det man tränat på hela vintern.



Kvalitét före kvantitét är vintern bäst för eftersom jag tränar finslip och detaljer som gynnar sig på tävlingsbanorna 2012.



Sist men inte minst tränar jag min inställning och taggar den!

2011-12-29 @ 16:27:48
Linda

Åh vad fin din header blev, då ska du inte använda nån av de jag gjorde!



2011-12-30 @ 11:44:17
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Jag tränar inte alls :( Som du vet :) Men det bästa vid vintern är ju att pulsa i djupsnön, jävlar vad de bygger muskler då samtidigt som det är mysigt. Jag brukar även klättra i skogen i all djupsnö, kanonbra.



Är det is då finns inte så mycket att göra =/ Har man rejäla isbrodd så går det väl bra att rida fram och tillbaka på vägen, men då skulle jag nog hålla till i skogen ändå.



Sv: Filmen när vi tölta fram och tillbaka på vägen? Den där jag visade på buke? Hooh oj ja haha hon är ju väldigt mjuk och fin där så men det är inte alls den tölt vi hade i början av sommaren, då var det ju väldigt taktren tölt, mer samling och bättre aktion :) Så RED jag hästen vilket jag inte gör på filmen, men jaaa.. det är mysigt att kika tillbaka!

2011-12-30 @ 14:51:28
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Sv: Du och dina fina kommentarer! Du är så söt, tölten på filmen där var inte heller nått att hurra för, typiskt jag skulle ha bett nån filma när hon gick som bäst :( Kanske inte så imponerande för andra men för att ha blivit så lite riden var matte impad :)



Har inte du nån ridfilm :)??

2011-12-30 @ 21:13:26
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Sv: Okej :) Kan ju hoppas att vi får fortsätta med ridningen =/



Ja men gör det, det vore så kul att se, han verkar ha ett fantastiskt steg!



Men du äger alltså två hästar eller har jag missuppfattat? Jag har ju mest koll på Kvistur..

2011-12-30 @ 21:50:15
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Sv: Är han bara 4??? Men guud jag trodde han var tio eller nått. Han ser ju ut att röra sig väldigt väldigt fint på bilderna. Vad kul, finns nog mycket smaskigt att ta fram där!



Vad roligt att ni börjat tölta, det är så häftigt när de fattar vad det är frågan om, Fifa verkligen njöt av att tölta när vi väl kommit underfund med takten, det var så roooligt att rida.. huuh..

2011-12-30 @ 22:30:31
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Sofie

Jag tränar nästan bara trav just nu x)

2012-01-10 @ 09:53:36
URL: http://toltaren.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0