Resan som tog mig just hit

Hur blev Kvistur min? 

Jag började min "islandstid" hos Annika Sandsten och Karlsro islandshästar utanför Sala.
Där höll vi till i en himlans massa år. Jag lärde mig såå mycket under dom åren. Och det var
även där som vi köpte våran första islandshäst, Drottning!
På den gården såg vi många föl födas och växa upp. En av dom var Kvistur..

 <>

Åren gick, och Karlsro såldes, så vi flyttade närmre hemåt med hästen..
Kort därpå inköptes häst nr 2, en 2 årig liten fuxhingst! (som senare kastrerades)

    
  
Vacker eller vad?

Jag hade ju min "perfekta lilla häst" och skulle inte ha någon annan. Glói som han hette,
han skulle vara min föralltid. Hade jag tänkt.
Han skickades iväg på inridning och vi åkte dit och hälsade på. Samtidigt som han åkte dit,
så åkte även Gletta och Rökkvi dit. Annikas fina karlsrohästar som jag följt sen deras födsel.
Vi passade på att titta även på dom, när vi ändå åkt dit för att kolla på Glói.
WOOW, vilka hästar. Glói var inte alls som dom. Han var mer den söta lilla fuxen med den
enorma manen.

Gletta riden 6 v.

  

Glói

Men jag ville ju ha dendär fina, som skulle kunna ta sig även på en tävlingsbana.
Påväg hem så ringde vi Annika, och hon tipsade mig genast om Kvistur. Men jag sa nej..
Jag såg han i hingstflocken hos Johanna Elgholm när han var två. Tjock och inte speciellt vacker!
Gletta och Rökkvi var också till salu, men aldeles för dyra för mig.

Det gick som längst till den tanken, och jag nöjde mig med min söta Glói.
Allt eftersom tiden gick så nöjde jag mig ändå inte med honom, utan la ut honom till försäljning
för att se om det fanns någon själ där ute som kunde tänkas vilja ha denna sötnos.
Många svarade, men den mest intressanta var en tjej från norrtälje som ville ha honom på foder.
Jag hade tänkt att a l d r i g låna ut min häst på foder, men nu stog jag där, i valet och kvalet.
Dom kom och provade honom, och det gick så himla bra, så dom tog med honom hem på en gång.

Sen en vinterdag när vi var ute i stallet, så hade Annika hämtat hem Kvistur och Ofeigur från hingstflocken.
Kvistur var fortfarande hingst, långbent, SMAL och vacker som en dag. Jag sprang in till mamma och sa; HONOM SKA JAG HA!! GLÒI SKA SÄLJAS!! JAG HAR HITTAT MIN DRÖMHÄST!
Jag ringde Annika igen, och han var fortfarande till salu, men skulle kastreras någon vecka senare.

 

fortfarande vääldigt skygg!


Jag tog mig en låååång funderare. Skulle jag verkligen göra mig av med mitt röda guld?
Nu blev det svårt. Nu skulle jag verkligen välja. Kvistur var ju så mycket dyrare.
Min bästa vän från göteborg ringde mig och sa bara; GÖR DET! Satsa, du kommer INTE ångra dig!
Och jag litade ju på min vän...
Jag lät Glói vara hos fodervärden i ca 2 månader innan jag bestämde mig för att sälja honom.
Nu var det dags, jag hade tagit mitt beslut!

En månad tog det, och sen hade jag hittat den bästa köparen till honom. Hon bara tokälskar varenda
grej med honom. Hon har inte sammalika krav som jag hade på honom.


Glói med sin nya ägare!


Under denna tid så höll Annika Kvistur åt mig, så att jag fick min drömhäst! Så samma dag som jag sålde Glói, betalade jag Kvistur! Jag åkte till honom på en gång.
Jag hade aldrig kunnat göra ett bättre köp. Kvistur är min andra hälft. Det är jag och han!

  
  
  
   
Denna bildserie är från första gången jag fick klappa eller öht nudda vid honom.
Samma dag som Glói såldes.

Jag tog mig dock lite vatten över huvudet och köpte nog lite grisen i säcken. En oinriden & skygg 3åring.
Dock visste jag ju vad mamma Grimhildur gett tidigare. (Finns i tidigare inlägg).
Så ifrån att vara helt ohanterad till att nu vara världens lugnaste (läs bitvis lugn) och underbaraste hästen.
Han är enormt arbetsglad och gör ALLT för att vara mig till lags.
Han är den absolut roligaste 4åringen jag någonsin suttit på.
Till sist vill jag säga; Följ era hjärtan! Jag är så JÄKLA glad att jag lyssnade på min bästa vän, och mitt hjärta!
Och framförallt är jag såååå glad att Annika gav mig chansen att köpa hennes fina Kvistur.
Jag längtar ut till stallet varje dag. Om så bara för att snosa lite i manen.. 
 








Kanske blev lite rörigt, men men! Mycket historia ska pressas ihop till ett litet inlägg ;)
Mycket bilder - lite text. Men bilderna talar ju för sig själva :)
PS. Har jag någonsin sagt att jag inte har så mycket bilder på hästarna, så tar jag nu tillbaka det;)

Imorgon ska jag och rida Kvisturs syster, Hekla!





Kommentarer
Ellen S

sjukt fina hästar! :) och intressant blogg :D

2011-12-23 @ 09:08:53
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Caroline

Läskigt... Det är så jag tänker nästan. Har ju haft ute Örn till försäljning förut, men tog bort annonsen när han började utvecklas massor. Kanske så funkar han som tävlingshäst för mig, kanske inte.



Skulle vilja köpa en unghäst, men vill ju inte sälja Örn, han betyder rätt mycket för mig.



Sen vet jag inte om jag vågar sälja, tänk om man ångrar sig? :/

2012-01-25 @ 10:58:07
URL: http://islandscarro.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0