Vila för unghästar

Hur länge ska en unghäst vila efter inridningen tycker ni?

Glói
som jag hade vilade i ca 3 månader, för att jag bodde i norge.
Reaktionerna från dom som ridit in honom då var;
VILA NU? Man tränar väl inte en häst för att vila?
Så han vilade alltså så länge, och kändes mer eller mindre GRÖN
när det sen var dags att rida igång honom igen.

Kvistur red jag ett tag hemma innan han fick vila. För att lära känna honom,
så jag visste liite vad jag skulle sätta igång igen. Han fick dock börja med en tvåveckors vila bara.
Senare vilade han en månad. Sedan två veckor och nu senast nästan 2 månader. + korta veckovilor.
Han lider inte det minsta!!

Disa fortsatte vi också att rida, för att hon skulle hållas igång för vikten. Enormt mycket framåt
tänk och väldigt glad till allt nytt arbete.
Henne ställde vi av för ca 2 månader. Men sen bröt hon ju käken, så nu vilar hon mest pga det.
Hon är nu FRUKTANSVÄRT rastlös och VILL arbeta. Hon blir mycket lugnare i huvudet så fort hon
blir bara lite longerad!

Jag har pratat med måånga människor ang detta med ungästar och vilor. Alla har sagt att många små vilor
är lika bra som en lång. Hästen blir inte bättre av att vila ett år, snarare tvärtom. En häst är inte hur seg i skallen
som helst. En människa har sommarlov, vinterlov och höstlov. Hur långa är dom? Hästarna är inte rymdvarelser, enligt mig.

Det gäller att känna efter hur mycket hästen är med på, och hur mycket den orkar. Att man kan läsa av när den inte orkar längre.

Kort och gott; Jag tror mer på många små vilor. Dvs max 2 månader!



Kommentarer
Linda

Det är olika tycker jag beroende på hästen och hästens arbete, men några månader är inte fel. Jag hann ju aldrig med Fifa, skadan kom ju fram ganska fort, men man kan väl säga att hon fått sin rejäla vila.



Sv: Äsch då, jag som så gärna vill se film, nästa gång måste du ;)

2012-01-02 @ 22:11:04
URL: http://mittangsull.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0