Uppgiven är bara förnamnet

Något uppgiven när jag skriver just nu... Ligger här på vad som tydligen ska vara nyårsafton.
I mina ögon inget annat än en ren jävla skitdag. Gårdagen också.
 
I förrgår kväll hittade vi ju Fáni och Naela med superhög feber. Drack och åt bra till en början.
Igår hittade jag Fani helt spåning i boxen. Visst, alla hästar kan rulla på natten, men han var även
jättehängig. Stod liksom med huvudet ner i spånet hela tiden. Alla annan tid ville han bara lägga sig
ner och rulla. Veterinären tillkallades, där hon rektaliserade och sondade. Han fick massvis med vatten
och olja. Ingen förstoppning kändes. Han fick kramplösande, smärtstillande och lite febernedsättande.
 
Veterinären åkte, och Fáni fick stå i sin box igen. Han gick in och åt lite mat på veterinärens rådgivande.
Kissade gjorde han också. Sen var rullandet igång igen :( Han ville inte stå alls. Satte fast honom i boxen
medans jag gick in och bredde mig en macka (själv hemma och inte ätit någonting sen dagen innan).
Kom tillbaka ut, då hade han tagit sig loss och låg IGEN.
 
Ringde Strömsholm och åkte därefter dit. När vi lastade ut Fani var han redan mycket piggare.
Vi tog bukpunktat och rektaliserade. Massa blodprover tog vi också. Väntade en ganska lång stund..
Han har sänkta vita blodkroppar och bukvätskan var "okej" men innehåller lite proteiner. Nu står han med medicin och dropp. Proverna visade även att det är någon slags infektion i tarmen.
 
Först ville dom skicka hem oss så fort det gick, för att vi är "smitthäst". Men dom insåg att det enda alternativet
igår var att behålla honom.
 
Jag är såå himla glad att vi åkte in. Jag är också väldigt glad för hur bra jag känner mina hästar.
Alla beter sig olika, men man märker på en gång något är knas med dom.
Fáni är en speciell häst som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. ♥
 
 
Dethär är, förutom disas förgiftning den absolut värsta sjukdom jag någonsin stött på. Något så aggresivt, som
sätter sig i tarmen och infekterar magarna på dom.
 
Naela då? Mja hon varken äter eller dricker just nu. Får se om våran nyårsafton blir lugn eller om Naela också
vill ha dropp och antibiotika.
 
Ska snart ringa veterinären och höra hur Fáni mår.
 


Kommentarer
Emmz

Gud vad jag lider med er. Tycker synd om er. Hoppas snart erat "skit" som går hos era hästar snart får ett slut. Håller alla tummar och tår för er! Säg till om ni behöver någon hjälp. Som sagt har ett helt tomt stall på 7 boxar och hagar om ni behöver sära på några hästar! Hör av er om ni behöver hjälp!!!

2013-12-31 @ 11:38:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0