foder - häst

Dethär med fodring och hästar är väldigt svårt tycker jag personligen.
Ioförsig är det svårt för oss människor med, men ännu svårare med hästarna tycker jag.
 
Det är alltför många gånger jag ser, runt om.. på tävlingar, träningar, kurser, hos veterinär osv
superfeta hästar. Av vilken anledning låter man en häst vara så fet? Är det hälsosamt?
Mår benen bra? 9 av 10 gånger får benen någon typ av belastningsskada.
 
Sen kan man ju alltid skylla på att hästen är grov. NEJ, 1 av 10 är grova. Och vad betyder grov?
Att en häst är grovt byggd betyder inte att den även ska ha 150 kg övervikt. det är endast rent och skärt FETTSPÄCK!
 
Vintern går, man fodrar hästen med gärna några kilo för mycket hö (jag vet att dom behöver mer på vintern).
Sen är det ju gott om dom får krafft också. Kanske Betfor? lusern? Kanske sojamjöl - för det sa någon
att det skulle vara bra...
Någonstans glömde man stanna upp och tänka vad allt detta foder egentligen innebär.. och hästen får bara en jäääävla massa protein och socker...
Så undrar man hur hästen kan vara så tjock?? LÄS PÅ!
Mitt i allt så stog sommaren och knackade på dörren... Oj!
 
Mina hästar går på lite (normalt) med hö och krafft, och dom har inte dött än. Iår kommer dom inte gå på så
himla mycket bete heller. Varför? För inte ens hästarna mår bra av att vara feta. Inte ens dom!
 
Betet gör inte hästen lyckligare bara för att alla svenssons tror det. Det är alla latmaskar som tar semester
på sommarn som gör stackars hästarna så feta. En människa som jojobantar.. den mår inte speciellt bra.
INTE HÄSTAR HELLER! Disa är uppvuxen på bete. Blev hon lyckligare?
Nej snarare tog hennes ben massa stryk och även resten av hälsan på hästen.
 
Hon har kommit ner i normalvikt och ska målmedvetet hållas där året runt. Ska man visa häst, träna eller tävla
så är det bannemig inte OK att köra omkring med en FET HÄST.
 
Jag vet att det är vissa hästar som klarar av bete (min bästa väns häst exvis, han behöver betet rakt av)
Nu syftar jag på alla stackare som får gå med en herrans massa extrakilon...
 
Ser hon så pigg och glad ut? Inte direkt va? Det är ÄCKLIGT!
 
Sen en sista sak...
Betfor? SOCKER? Varför ger man hästar rent socker? Om ni skulle få barn. Skulle ni ge erat barn
en hel godispåse en, kanske två gånger om dagen bara för att det är gott? Det är ju så folk tänker
tydligen.... tänkvärt!
 
/Tess
 


Kommentarer
Rebecca

åh fy.. tummen ner för tjocka hästar!

2013-06-12 @ 10:13:46
URL: http://rebmj.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0